الأسس العلمية في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بهاpdf
الأسس العلمية في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بهاpdf
أ.سعاد جخراب
أ . د عبد المجيد عيساني
جامعة قاصدي مرباح ورقلة (الجزائر)
الملخص:
حظيت اللغة العربية باهتمام جملة من المفكرين المستشرقين حيث تناولوها بالدراسة والتحليل لتعرُّف أسرارها وخواصها المميزة لها بوجه علمي أكاديميي ولمّا تقدم الزمن زاد الاهتمام لهذه اللغة من قبل الجماهير العريضة في الشرق والغرب، لا لدراستها وتحليل مشكلاتها وإنما لتعلمها واكتشافها.
فعكفت العديد من الدول العربية بإعداد البحوث وعقد الندوات وتأليف المقررات الدراسية وفتح معاهد متخصصة في تدريس العربية للأجانب. هذا المقال يوضح أهم الاسس العلمية التي يجب اعتمادها في تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها.
Abstract :
Arabic language gained the attention of a large number of orientalist thinkers who devoted themselves to study and analyze this language in order to uncover its secrets and distinctive properties scientifically and academically. As time progressed, the interest in Arabic language increased, more and more people from the western and eastern worlds are learning it. Several Arab countries started organizing research programs, holding colloquiums, producing Arabic language materials, and opening specialized institutes for foreigners.
Key words : Arabic to non-native speakers – Language – Language acquisition – Learning Arabic – Teaching Arabic – Bilingualism – Arabic – Linguistics and Language learning – Psychological factors in teaching Arabic to non-native speakers – Teaching Arabic to non-native speakers curricula.
تعليقات
إرسال تعليق