الأنا النّاقدة وحركيّة المشهد النّقديّ pdf
أوراغ مريم
جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلةـ
الملخص :
تشير معظم الدراسات النقدية إلى أن السبب وراء صخب المناهج في الساحة النقدية يعزى إلى قصور هذه المناهج و عجزها عن استيعاب النص الأدبي .
إن الهدف من هذه الدراسة هو الدفاع عن كون ذات الناقد بما هي شاعرة عاملا رئيسا في الحركة الثورية لمناهج النقد الأدبي ، فخلف كل ناقد مقتدر هناك دائما شاعر يفرض تأثيره على كل ممارسة نقدية ، و يتحكم في ذوقه و يوجه أحكامه ، و لهذا يستحيل على أي ناقد الاعتماد على منهج واحد ، حتى إن لغته النقدية و بفرض تلك الذات الشاعرة لا تلتزم الموضوعية المرجوة بل هي أحيانا عاجزة عن التعبير عن أحكامه النقدية.
الكلمات المفتاحية : الناقـــــد ، الشاعــــر ، الذات ، الأنـــــا ، الانفعال ، التحول، الثبات ، المنهــــج
The summary :
Most of the critical studies indicate that the reason behind methods' chaos that is witnessed in the critical scene is due to the lack of curricula and its failure in grasping the literary text.
The aim of this study is to defend the fact that the critic is an important factor in the revolutionary movement of the critical curriculum. Within every competent critic, there is always a poet who strengthens his influence in every critical practice, manipulate his taste and even directs his judgments. Thus, it is impossible for a critic to strictly adhere to a single approach, and even his critical language fails to comply with objectivity on the one hand and to express its judgments on the other
تعليقات
إرسال تعليق